WAARDEREND ONDERZOEK

DE NEDERLANDSE WEBSITE OVER APPRECIATIVE INQUIRY

 

 

Start
Omhoog
Werkvormen
Achtergrond
Onderwijs
Links
Contact

 

Doel:       
Gezamenlijke visie ontwikkelen
Vorm:      
Waarderend onderzoek (Appreciative Inquiry)

Tijd:         90 minuten

Dit programma omvat fase 1 van het Waarderend Onderzoek: "waarderen",
het is echter ook uitstekend los te gebruiken, als start van een teamdag of een studiedag rond een specifiek thema bijvoorbeeld.
Deze startactiviteit kan bovendien uitstekend gecombineerd worden met de 'kennismakingsronde'.
 

Startactiviteit rond visie, met een team, of als start van een studiedag

Voorbereiding

Stel eerst het thema vast, zorg dat iedereen het erover eens is dat het daar over moet gaan.

Deel (in een groep van maximaal 12 personen) een piekervaring met het gekozen thema.
(Indien de groep groter is dan 12, kan er worden gewerkt met een binnen- en buitenkring, of in twee groepen.)

Stap 1

De begeleider vraagt iemand in de binnenkring een piekervaring te delen met de anderen. De anderen in de binnenkring worden uitgenodigd hierover de dialoog aan te gaan met de inbrenger. De begeleider ziet erop toe dat er geen “welles of nietes” discussies of “ja, maar…” reacties ontstaan. DUS GEEN OORDELEN.

Iedereen in de binnenkring komt aan de beurt een piek ervaring te delen.

Stap 2

Als iedereen een piekervaring gedeeld heeft begint de tweede fase. De begeleider vraagt mensen in de binnenkring wat hun opvalt aan de verschillende verhalen. Wat zijn de overeenkomsten; zijn er patronen te ontdekken in de verhalen? Hierover ontstaat een dialoog in de binnenkring. Eventuele patronen worden door de begeleider op een flap gezet. De begeleider ziet erop toe dat er geen “welles of nietes” discussies of “ja, maar…” reacties ontstaan. DUS GEEN OORDELEN. Deze fase eindigt als er consensus is bereikt. De begeleider checkt met de binnenkring of de juiste zaken op de flap staan.

Stap 3

Iedereen (dus ook de mensen in de buitenkring) wordt gevraagd of ze in het hier-en-nu mensen daadwerkelijk dingen hebben zien doen die op de flap staan.

De begeleider ziet er op toe dat er geen anti-voorbeelden worden genoemd.

Stap 4

Resultaat benoemen zowel in vorm (dit proces creëert positieve energie) als inhoud (de gevonden patronen bouwen we in het nieuwe systeem in)

Bron:

Jos van der Woude / Interstudie NDO

Start | Werkvormen | Achtergrond | Onderwijs | Links | Contact

© De inhoud van deze website mag door iedereen gebruikt worden, veel plezier er mee!

Waarderen, dromen, definiëren en waarmaken!