|







| |
|
|
|
Waarderend onderzoek
in 1 dag |
|
|
Dit
ontwerp is gebaseerd op de principes van "Appreciative Inquiry"
|
Wanneer? |
Wat? |
Waarom? |
|
0930 |
Introductie en doelen, door de leidinggevend.
Introductie van de begeleider. |
Toont
de betrokkenheid van de leidinggevende bij het programma en de
begeleider. |
|
0940 |
Leg
uit wat de ‘normen’ en ‘vormen’ zijn voor deze dag. Benadruk het belang
van luisteren. |
Dan
weet iedereen wat men (van elkaar) mag verwachten. |
|
0945 |
Maak
een kring; iedereen noemt z’n naam, iets dat goed gaat en iets wat ze
belangrijk vinden voor de toekomst van de organisatie. |
Genereert poitieve energie, gedeelde motivatie en geeft aanleiding om
waarden te delen. |
|
1000 |
In
kleine groepen, iedereen vertelt een verhaal, dat een voorbeeld geeft
van de organisatie ‘op z’n best’, en noemt momenten dat ze trots waren
om bij deze organisatie te horen. |
Werken
vanuit positieve ervaringen geeft vertrouwen. Persoonlijke, conrete
ervaringen bieden een stevig fundament om verder op te bouwen. |
|
1100 |
Visie
ontwikkeling. Bedenk je toekomstige successen. Als de organisatie zijn
mogelijkheden volledig zou gebruiken, wat zou er dan gebeuren? Hoe zou
je jezelf daarbij voelen? Wat zou er gezamenlijk gevierd worden?
Creëer
een gezamenlijk beeld, en bedenk een slogan om dat beeld te omschrijven.
Schrijf op wat belangrijke onderwerpen zijn als je dit wilt realiseren. |
Dit
helpt een team om samen te willen werken aan het creëren van een
aantrekkelijke, gezamenlijke droom.
Het
beeld en de slogan helpen om deze gedeelde visie te verankeren in ieders
gedachten.
|
|
1215 |
Gebruik de visie/het beeld om uitdagende stellingen te benoemen, waarmee
wordt beschreven wat er zal gebeuren, als we dit waarmaken.
Beschrijf dit in de tegenwoordige tijd! |
Dit
helpt om alle aandacht en energie te concentreren oop het gezamenlijk
concretiseren van de visie. |
|
1300 |
Lunch.
|
Eten,
drinken en ontspannen. |
|
1345 |
Brainstorm over de vraag: wat ben je bereid om te doen om te verzekeren
dat deze droom uit gaat komen?
Sorteer de uitkomst naar prioriteit, en naar persoon: wie is het meest
geïnteresseerd om wat te doen? |
Dit
zorgt er voor dat de energie gericht wordt op de meest kansrijke
activiteiten. |
|
1415 |
Maak
taakgroepen, op basis van prioriteiten en betrokkenheid, en stal vast
welke eerste stap vooruit zij gaan realiseren. (sommige groepen zullen
daarbij contacten moeten leggen buiten de grenzen van de organisatie) |
Dit
zorgt er voor dat ieder z’n aandacht kan richten op iets dat hij zelf
belangrijk vindt. |
|
1430 |
De
taakgroepen komen bij elkaar en maken een concreet plan.
Iedere
groep kiest een vertegenwoordiger. |
Mensen
zijn gemotiveerd om samen te werken aan verbeteren, vooral als dit ook
hun persoonlijke interesses raakt.
Ze leren ook om elkaars sterke punten te waarderen. |
|
1530 |
Pauze |
relax |
|
1545 |
Maak
een ‘binnenkring’ met de woordvoerders van iedere groep + één lege
stoel.
Om de
beurt vertelt iedere groepsvertegenwoordiger in het kort over de
resultaten van zijn groep. |
Iedereen krijgt een beeld van de uitkomsten van elke taakgroep. |
|
1605 |
In de
binnenkring werken de woordvoerders samen aan het integreren van de
groepsresultaten tot een gezamenlijk bedrijfsplan.
Daarnaast bepalen zij hoe er na deze bijeenkomst verder gewerkt wordt.
Mensen uit de ‘buitenkring’ kunnen de Lege Stoel gebruiken voor een
korte bijdrage aan de binnenkring. |
Iedereen ervaart dat bedrijfsplanning het best werkt in een open proces,
waarin contact kan worden gemaakt met alle betrokkenen.
Dit
vergroot de betrokkenheid bij de totstandkoming, en commitment aan het
resultaat.
|
|
1650 |
Slotronde.
Er
wordt weer één kring gevormd. Iedereen omstebeurt: noem 1 ding dat je
vandaag geleerd hebt, en 1 ding dat je zeker gaat doen als
resultaat van de dag. |
Publiekelijk uitspreken van je commitment stimuleert om er ook naar te
handelen na afloop van deze dag.
|
|
1715 |
Einde |
We
zijn vermoeid en verzadigd! |
Dit is
een schets voor een dagprogramma. Wijk er vanaf waar dat nodig is, en durf
te leren van je eigen ervaring met de methode. Dit proces kan niet in één
exact schema worden gevat, omdat het mensenwerk is, en dat is –gelukkig
maar- onvoorspelbaar. Wees dus bereid om kennis te maken met de verrassingen
van iedere dag!
Bron:
www.nickheap.co.uk
Vertaling: www.waarderendonderzoek.nl
|
|