WAARDEREND ONDERZOEK

DE NEDERLANDSE WEBSITE OVER APPRECIATIVE INQUIRY

 

 

Start
Omhoog
Werkvormen
Achtergrond
Onderwijs
Links
Contact

 

 

Waarderend onderzoek in 1 dag

 

Dit ontwerp is gebaseerd op de principes van "Appreciative Inquiry"
Wanneer? Wat? Waarom?
0930 Introductie en doelen,  door de leidinggevend. Introductie van de begeleider. Toont de betrokkenheid van de leidinggevende bij  het programma en de begeleider.
0940 Leg uit wat de ‘normen’ en ‘vormen’ zijn voor deze dag. Benadruk het belang van luisteren. Dan weet iedereen wat men (van elkaar) mag verwachten.
0945 Maak een kring; iedereen noemt z’n naam, iets dat goed gaat en iets wat ze belangrijk vinden voor de toekomst van de organisatie. Genereert poitieve energie, gedeelde motivatie en geeft aanleiding om waarden te delen.

 

1000 In kleine groepen, iedereen vertelt een verhaal, dat een voorbeeld geeft van de organisatie ‘op z’n best’, en noemt momenten dat ze trots waren om bij deze organisatie te horen. Werken vanuit positieve ervaringen geeft vertrouwen. Persoonlijke, conrete ervaringen bieden een stevig fundament om verder op te bouwen.
1100 Visie ontwikkeling. Bedenk je toekomstige successen. Als de organisatie zijn mogelijkheden volledig zou gebruiken, wat zou er dan gebeuren? Hoe zou je jezelf daarbij voelen? Wat zou er gezamenlijk gevierd worden?

Creëer een gezamenlijk beeld, en bedenk een slogan om dat beeld te omschrijven.
Schrijf op wat belangrijke onderwerpen zijn als je dit wilt realiseren.

Dit helpt een team om samen te willen werken aan het creëren van een aantrekkelijke, gezamenlijke  droom.

Het beeld en de slogan helpen om deze gedeelde visie te verankeren in ieders gedachten.

 

1215 Gebruik de visie/het beeld om uitdagende stellingen te benoemen, waarmee wordt beschreven wat er zal gebeuren, als we dit waarmaken.

Beschrijf dit in de tegenwoordige tijd!

Dit helpt om alle aandacht en energie te concentreren oop het gezamenlijk concretiseren van de visie.

 

1300 Lunch.

 

Eten, drinken en ontspannen.
1345 Brainstorm over de vraag: wat ben je bereid om te doen om te verzekeren dat deze droom uit gaat komen?

Sorteer de uitkomst naar prioriteit, en naar persoon: wie is het meest geïnteresseerd om wat te doen?

Dit zorgt er voor dat de energie gericht wordt op de meest kansrijke activiteiten.
1415 Maak taakgroepen, op basis van prioriteiten en betrokkenheid, en stal vast welke  eerste stap vooruit zij gaan realiseren.  (sommige groepen zullen daarbij contacten moeten leggen buiten de grenzen van de organisatie) Dit zorgt er voor dat ieder z’n aandacht kan richten op iets dat hij zelf belangrijk vindt.
1430 De taakgroepen komen bij elkaar en maken een concreet plan.

Iedere groep kiest een vertegenwoordiger.

Mensen zijn gemotiveerd om samen te  werken aan verbeteren, vooral als dit ook hun persoonlijke interesses raakt. Ze leren ook om elkaars sterke punten te waarderen.
1530 Pauze relax
1545 Maak een  ‘binnenkring’ met de woordvoerders van iedere groep + één lege stoel.

Om de beurt vertelt iedere groepsvertegenwoordiger in het kort over de resultaten van zijn groep.

Iedereen krijgt een beeld van de uitkomsten van elke taakgroep.
1605 In de binnenkring werken de woordvoerders samen aan het integreren van de groepsresultaten tot een gezamenlijk bedrijfsplan.

Daarnaast bepalen zij hoe er na deze bijeenkomst verder gewerkt wordt.

Mensen uit de ‘buitenkring’ kunnen de Lege Stoel gebruiken voor een korte bijdrage aan de binnenkring.

Iedereen ervaart dat bedrijfsplanning het best werkt in een open proces, waarin contact kan worden gemaakt met alle betrokkenen.

Dit vergroot de betrokkenheid bij de totstandkoming, en commitment aan het resultaat.

 

1650 Slotronde. Er wordt weer één kring gevormd. Iedereen omstebeurt: noem 1 ding dat je vandaag geleerd hebt, en 1 ding dat je zeker gaat doen als resultaat van de dag. Publiekelijk uitspreken van je commitment stimuleert om er ook naar te handelen na afloop van deze dag.

 

1715 Einde We zijn vermoeid en verzadigd!

Dit is een schets voor een dagprogramma. Wijk er vanaf waar dat nodig is, en durf te leren van je eigen ervaring met de methode. Dit proces kan niet in één exact schema worden gevat, omdat het mensenwerk is, en dat is –gelukkig maar- onvoorspelbaar. Wees dus bereid om kennis te maken met de verrassingen van iedere dag!

Bron: www.nickheap.co.uk
Vertaling: www.waarderendonderzoek.nl

 

Start | Werkvormen | Achtergrond | Onderwijs | Links | Contact

© De inhoud van deze website mag door iedereen gebruikt worden, veel plezier er mee!

Waarderen, dromen, definiëren en waarmaken!