Beoordelen van competentieontwikkeling | ||
Een beroepsopleiding is gericht op de beroepstaken die bij dat specifieke beroep horen. De bedoeling is uiteraard dat studenten gedurende hun opleiding steeds beter worden in het uitvoeren van die beroepstaken. Als een student voldoende in staat is om deze beroepstaken uit te voeren, gezien die eisen die er in het werkveld worden gesteld, dan is deze student competent. Het door de student aantonen van die competentie leidt uiteindelijk tot het verkrijgen van het diploma. Daartoe zullen de resultaten van de student steeds vergeleken moeten worden met die eisen van het werkveld. Niet alleen om vast te stellen of de student goed genoeg presteert, maar ook om de ontwikkeling van de student goed te volgen. Competentiegericht beoordelen is ontwikkelingsgericht beoordelen. Bij het beoordelen van leerprestaties draait het in een competentiegerichte opleiding steeds om twee vragen: - hoe goed ben je in de uitvoering van de beroepstaken, en wanneer ben je goed genoeg om je diploma te krijgen? - met de ontwikkeling van welke competenties kun jij de uitvoering van die taken nog verbeteren? Kortom: als er sprake is van ‘competentiegericht leren’ moet er dus ook sprake zijn van ‘beoordeling van de competentieontwikkeling’ ook wel ‘assessment’ genoemd. Aan de slag met assessment, het boek over toetsen en beoordelen in een competentiegerichte opleiding. In mei 2006 verschijnt het boek Aan de slag met assessment, van de hand van G.P.J. Sinke. Hoewel dit boek in de eerste plaats gaat over toetsen en beoordelen, is het door de samenhang tussen toetsen en leren interessant voor iedereen die bij de vormgeving van competentiegericht onderwijs betrokken is: ontwerpers, beoordelaars, begeleiders en managers. Het boek is te bestellen bij de uitgever: www.oabdekkers.nl. Lees meer op de site: www.aandeslagmetassessment.nl |